Sunday, November 04, 2007

Hotel New Hampshire av John Irving


Det här är den första boken av John Irving som jag har läst. Tidigare har jag sett filmatiseringarna av hans böcker Garp och hans värld och Ciderhusreglerna men inte fastnat för nån av dom. Så jag var lite tveksam när jag valde att läsa den här boken. Första halvan av boken fångade mig inte till 100%, men tillräckligt för att jag skulle fortsätta läsa iaf. Det var när historien tar en ny vändning och familjen flyttar till Wien som saker och ting börjar hända i boken. En fascinerande berättelse om familjen Berry som samtidigt driver minst sagt udda hotell även lever minst sagt udda liv. Irving berättar om incest, våldtäkt, prostitution och våld som om det var det mest naturliga i världen (känns det som) och även om man själv skulle vilja skrika och gråta så är bokens karaktärer så pass samlade och underligt sammansatta att de tar itu med dessa händelser på de mest bizarra sätt. Ett sätt som man snart kommer att tycka om.
En bok att tycka om.
Betyg: 4

No comments: