Thursday, October 11, 2007

Vredens druvor av John Steinbeck


Jag berättade ju i ett tidigare inlägg att jag definitivt skulle läsa mera Steinbeck. Just precis det har jag nu gjort. Jag gav mig nämligen i kast med den roman han kanske förknippas mest med. Boken tog mig direkt. Skådeplats USA under depressionen på 30-talet. Familjen Joad blir som så många andra familjer vräkta från hus och hem och beslutar sig att söka lyckan som fruktplockare i Kalifornien. Drömmen om en bättre liv lockar och driver dom framåt på en resa som kommer att bli oförglömlig både för dom och för dig som läsare. En så vacker skildring av människors kamp om livet har jag nog aldrig läst. Och Steinbeck stressar sig aldrig genom orden. Han tar sig tid att förklara, beskriva och berätta och tack vare det så ser du hela scenariot framför dig och du lider, glädjs, skrattar och gråter med människorna i boken. Det här är en berättelse om krossade drömmar, gemenskap, kampen om överlevnad och ett lands historia. Läs den.


Betyg: 5


No comments: