Thursday, August 23, 2007

David Copperfield av Charles Dickens



Som barn försökte jag se Oliver Twist när den visades på TV. Jag klarade inte ens av att titta i 10 minuter. Herregud så trååååkigt! Däremot gick det bättre med En julsaga som nu har visats i åtskilliga versioner under åren, främst till jul då. Jag var till och med på teater här i Stockholm en jul och såg The English Theatre Company´s uppsättning på engelska. Jag föll direkt. Men mer Dickens än så har jag det inte blivit under åren. Därför kändes som att trampa på nästan outforskad jaktmark när jag plockade upp David Copperfield, denna tegelsten till bok och började läsa. Jag blev inte besviken. Personporträtten och de målande beksrivningarna av ett England under 1800-talet fångade mig och höll mig i ett stadigt grepp hela berättelsen igenom. Jag ville veta mer, mer, mer om denne Copperfield, förfasades över hans val av fru men retirerade senare även för hennes barnsliga charm. Jag skrattade gott åt hans udda moster och ryste vid åtanken av Mr och Miss Murdstone. Dickens har ett sätt att behandla språket på att man bara smälter. Det är inte alls svårt att hänga med i svängarna.

En bok jag varmt rekommenderar nu i höstmörkret med en kopp te!

Betyg: 5

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9100114189

No comments: