Wednesday, February 06, 2008

Smoke and mirrors av Neil Gaiman


Vilken underbar bok! Fullspäckad med korta berättelser, en del fristående och en del som verkar hänga ihop på ngt märkligt sätt (trots att författaren hävdar bestämt att så inte var tanken från början). Mycket Stephen King känsla men Gaiman har ändå hittat något eget i sin berättarstil. Han utforskar allt från Graalen, döda Hollywoodstjärnor och rena fantasifoster och det mest intressanta är att han i början av boken ger en kort redovisning om hur alla dessa historier kommit till och i vilket sammanhang.
Gillar du Stephen King så kommer du DEFINITIVT att gilla Neil Gaiman och den här boken!
Betyg: 5

3 comments:

MarathonMia said...

Yes! Vilken tur. Jag ska precis sätta igång med Neil's Stardust (kort och snabb läsning) - kanske jag kan suga tag i Smoke and mirrors när jag är klar! Fantasy-månad i bokcirkeln :-)
/MM

MarathonMia said...

Förresten - "Neverwhere" ska också vara grymt bra.

Mayumi said...

*hihi* Ja, Smoke and MIrrors är som sagt den första Gaiman boken jag läst men jag tänkte härnäst ge mig i kast med American Gods som också lär vara riktigt bra :)
Kul när man hittar små guldkorn bland alla böcker därute!!