Thursday, February 14, 2008

Jane Eyre av Charlotte Brontë



Så har jag gett mig i kast med ännu en klassiker. Tyvärr missade jag TV-serien när den visades i julas men det är ju faktiskt roligare att läsa boken först så jag skickade in en Adlibris beställning :)

Jane växer upp som ett föräldralöst barn i en fosterfamilj där hon inte är önskad. Hennes morbror hade avlagt ett löfte till hennes döende mor att ta hand om Jane men när han i sin tur avlider och tvingar sin hustru att lova ta hand om Jane börjar helvetet. Maken till elaka människor får man leta efter men Jane är en tjej på skinn på näsan. Hon tänker inte ge sig så lätt. Det är inte så svårt att förstå att denna bok troligtvis måste ligga på feministernas fem-i-topp lista. Så småningom skickas Jane till en skola långt bort från sitt fosterhem och den hårda tillvaron fortsätter. Trots det så är det i skolan som hon blir mer självständig och utvecklas som individ och när hon som 19 åring tröttnat på att stanna inom samma väggar varje dag bestämmer hon sig för att söka en guvernörtjänst hos en fin familj.

Sagt och gjort, Jane hamnar på Thornfield Hall där den dubbelt så gamle och barska Mr Rochester styr och ställer. Deras kyliga förhållande till varandra växer snart till något mer vänligare och kärleksfullare och Jane har snart hela sin framtid i sina händer....om det inte vore för det gåtfulla hemligheten som rumsterar på Thornfield.........

Åh, vilken skön bok! Jag sveptes iväg redan från första bladet!! Mina fördomar om ålderdomligt dravel om ack och ve fullkomligt krossas även om det faktiskt förekommer en del dryga dialoger som gör åtminstonde mig mer stressad än vanligt men visst, man får ta romanen för vad den är. Den är ju trots allt skriven under mitten av 1800 talet och man kan inte förvänta sig passionerad kärlek á la Lady Chatterlyes älskare men herregud om vi idag skulle snacka bort våra kärleksmöten på samma sätt som förr........:)

Betyg: En klar 5:a

No comments: