Saturday, January 05, 2008

Jag minns att jag sprang av Ron McLarty


Jag älskar böcker som skildrar USA. Det har ju mycket med mina senaste resor dit att göra. Den här boken har jag varit nyfiken på ända sedan den gavs ut på svenska. Fick tag på den på bibblan innan jul och har ägnat nyåret till att läsa. Men den här boken skildrar så mycket mer än bara USA. Vi får följa spillran av ett liv. Den kraftigt överviktiga alkoholisten Smithy förlorar både sina föräldrar och sin sedan länge försvunna mentalt störda syster i ett slag. I sin sorg och på fyllan cyklar han iväg på sin gamla cykel som han hittar i föräldrarnas garage och där börjar han sin resa som kommer att föra honom tvärs över USA, från östkust till västkust för att ta ett sista farväl av sin syster. Samtidigt som vi får följa Smithys resa får vi även läsa om tiden som varit, syskonens barndom, föräldrarnas kamp med sin omöjliga dotter och Smithys väg från smärt tonåring till ett 130 kilos vrak.
Detta är en bok att tycka om och jag har redan bestämt mig för att beställa en egen kopia.
Läs!
Betyg 5

No comments: